Jak jednoduše zabavit a rozvíjet předškoláka v domácnosti

Kateřina Benová

To, že si pořídíme dítě z nás ještě rodiče nedělá, ale láska a péče, kterou dítěti dáváme. Je to smutné, ale neustále je kolem nás spousty rodičů, kteří mají dítě jako tzv. „ módní doplněk“ a nevěnují mu ani pouhých 30 min svého času k tomu, aby jej rozvíjelo a trávilo s ním trochu času. Doba není příznivá pro to, abychom se staly perfektními rodiči a věnovaly se pouze výchově dětí. Doby, kdy byla matka v domácnosti a muž ji živil jsou dávno pryč a my se ženeme z práce domů, kde nás čekají povinnosti. Mnozí pracují přesčasy, aby mohli uživit své rodiny a dovolit si občas nějaké povyražení, dovolené či hračičky do domácnosti a pro radost. I přes ten shon, který dnešní doba přináší jsou možnosti jak své děti jednoduše zabavit a rozvíjet je a to už pouze v domácnosti. Dnes se zaměříme tedy na maminky, jejich domácí práce a varianty, jak při jejich plnění mohou trávit čas se svým předškolákem a zároveň jej rozvíjet.
Kuchyň
Vaření. Děti si v předškolním věku velmi rádi hrají na dospělé a využívají hru nápodobou. Není proto k zahození svého předškoláka do vaření přizvat. Může míchat, krájet příborovým nožem měkké věci, loupat cibuli či česnek, ozdobit koláč ovocem nebo válet těsto.
Pokud máte strach, že to nezvládne, je tu další možnost a to posadit jej ke stolu, vysypat mu na stůl těstoviny a vyzvat ho, ať z nich skládá obrázky. Maminka pak hádá co dítko složilo. Také může těstoviny třídit, jako Popelka.
Neznám dítko, které by rádo nedělalo rámus a nevytvářelo zvuky. Vařečka a hrnec pro maminku nejsou zrovna příznivé pomůcky pro pěknou muziku, ale díky nim můžete s dítětem zpívat v kuchyni a ono se snaží rytmizovat a udržovat tempo. Také počítání úhozů rozvine jeho myšlenkové operace. Dítko může bouchat do jiných a jiných kuchyňských náčiní a maminka může hádat, do čeho asi tlouklo.
Také není špatná slovní hra v kuchyni. Vyzvete dítě, aby si vybralo nějaké kuchyňské náčiní a řeklo co s ním uvařilo. Např. vezme si do ruky naběračku a řekne: ,, S naběračkou jsem uvařila polévku.“ A maminka přidává další jídlo. ,, S naběračkou jsem uvařila polévku a omáčku.“ Poté dítě: ,, S naběračkou jsem uvařila polévku, omáčku a pudink.“ atd. mluví se v celé větě a vzpomínáme na všechny jídla. Obměna slovní hry je hledat počáteční písmeno kuchyňského náčiní nebo vymyslet s maminkou příběh o dané pomůcce. Např. Pohádka o zlomené vařečce.
Poslední činnost v kuchyni, která mě napadla je lavor s vodou, do které dáme dítěti špinavé lžičky, vařečky – neostré předměty, houbičku a trochu jaru a vyzvete jej, aby mylo nádobí s vámi a ukládalo je na vedlejší rozloženou utěrku.

Koupelna
Koš na prádlo je perfektní pomůcka pro opakování barev. Nejen, že si je dítě zopakuje, ale naučí se je s maminkou třídit a pomáhat ji v budoucnu s chystáním prádla do pračky. Můžeme třídit i druhy oblečení kalhotky, ponožky, trička. Podle toho co maminka zrovna řekne, šikovné děti to mohou zkusit i podle velikosti. Velké trika od tatínka a malé od Honzíka. Další možností je stavět hromádky podle určitého pravidla a porovnávat je. : Postav mi bílou hromadu, větší než červenou a zelenou.“
Maminčiny zkrášlovací pomůcky, mezi které patří nejen make-up, ale i gumky do vlasů a náušnice s náramky. Nejen holčičky mohou rozeznávat a třídit podle barev, od nejsvětlejší po nejtmavší, nebo podle použití. Na oči řasenka, stíny na líčka růž, na rty rťěnka. Ano, musíte mít v dítě důvěru, že vám vaše drahocenné pomůcky neztratí a nezničí, ovšem i díky tomuhle cvičení jej učíte zodpovědnosti. ,, Ano, půjčím ti moje šminky, můžeš se na ně koukat, třídit podle barev, ale musíš mi je i hlídat, aby ti nikam nespadly a neponičili se. „ Dovolte dítěti, aby bylo zvídavé a odpovídejte na jeho otázky.

Obývací pokoj
Sedačkové cvičení procvičí nejen tělo dítěte,ale i jeho prostorovou orientaci. Maminka mu dává úkoly:,, Sedni si na turka do pravého rohu. , Lehni si na břicho na kraj, pozor ať nespadneš. Udělej kočičku v pravém rohu sedačky…..“

Zavažte dítěti oči a podávejte mu různé předměty, které míváte v obývacím pokoji a ono ať pomocí hmatu hádá o jaké předměty se jedná. Smyslové hry mívají u dětí také velký úspěch, ovšem pozor na složitost předmětů. Je vhodné střídat těžší předměty s lehčími, ať dítě u hry vydrží déle. Po dvou neúspěších za sebou dítě od hry lehce utíká.

Stará dobrá hra je : Přihořívá hoří. Schovejte dítěti malý předmět někde do pokoje a vyzvěte jej, aby ho hledalo. Pokud se k němu blíží, je teplo, pokud vzdaluje zima. Nález hoří.
Počty věcí v pokoji. Vyberte si něco, čeho je v pokoji více a vyzvěte dítě, aby to zkontrolovalo a spočítalo. Nejlepší je finta typu:,, Mám takové tušení, že nám utekly obrázky ze stěny, bylo jich tu pět? Kolik jich je teď? Nechybí nám nějaký, když jich bylo pět? A co polštáře na sedačce? A květiny na okně? …“

Předsíň
Třídění bot je první věc, která každého napadne. Podle velikosti, barvy, druhu či k pohlaví, ke kterému patří.
I zde se dá vytvořit příběh. Maminka tajně schová jednu botu a s dítkem vymýšlí příběh, kdo botu vzal, proč nebo kam utekla?
Stejně jako v obývacím pokoji i zde může dítě spočítat kolik je bund na věšáku, šátků, čepic, papučí a deštníků….

Ložnice
Jsou rodiny, kde děti spí s rodiči v posteli a mají tudíž do ložnice přirozený vstup. Jsou, ale i takové, kde děti mají vstup zakázán či omezen a maminka s tatínkem berou ložnici jako svůj manželský pokoj určený jen pro ně, kde mají od dětí klid, relaxují tam bez nich, nebo tam např. schovávají dárky na Vánoce či jiné své „dospělácké“ poklady.
Pokud děti do ložnice pouštíte a nic před nimi netajíte můžete je vyzvat ke skříňovým hrám. Otevřete skříň tak, aby dítě do ní dobře vidělo a dávejte mu otázky: ,, Vidíš tam něco růžového? Jestli ano ukaž mi kde… Kolik tam spočítáš bund? ..

Příspěvek byl publikován v rubrice Výchova dětí předškolního věku. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 komentáře u Jak jednoduše zabavit a rozvíjet předškoláka v domácnosti

  1. Adéla napsal:

    holky já fakt nevím čím doma zabavit děti. Zkoušela jsem snad už všechno a u všeho vydrží vždycky jen chviličku. Zkoušela jsem už všechno.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Nikola napsal:

      já mám zase jiný problém… nevím jak vždycky ukončit hraní, tak aby nebyly děti smutné… my jsme jim totiž v červnu koupili takové skládací kostky a to je hrozně baví :D tak třeba po něčem takovém se koukněte..

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      • Adéla napsal:

        tak musí být prostě jasně dáno od kdy do kdy se hraje ;) a s čím si vaše dětičky nejradši hrají?

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Lucka napsal:

    Tak u nás nejvíce frčí dělání nepořádku ve špajzu a skákat bez únavy po postelích v ložnici :-D Jak moc to mé děti rozjíví je ale diskutabilní :-D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +6 (from 8 votes)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>